
Je tam také přes tisíc Vietnamců, kteří u nás vystudovali různé vysoké školy. Někteří z nich zastávali i funkce na ministerstvech, ve vedení mnoha provincií, nebo ve státních podnicích, jiní zase jsou velmi úspěšní soukromí podnikatelé. ČR musí s nimi lépe a mnohem více spolupracovat. Protože Vietnam nepoptává (to dělají jen překupníci, kteří neúměrně navýší ceny a poškodí tím exportéry), tak je nutné na největších mezinárodních prodejních veletrzích ve Vietnamu aktivně nabízet výrobky, technologie nebo služby a zjistit o co konkrétně je zájem i jaké prodejní ceny má konkurence. Ve Vietnamu platí tři věci a to rychlost, kvalita a cena. Předpokladem úspěšných obchodů nebo investic ve Vietnamu jsou kvalitní teritoriální marketing, osobní konexe a přátelství, ale také znalost tamních obchodních zvyklostí. Pomocí výhodné kooperace, spolupráce nebo obchodů, lze také z rychle rozvíjejícího se Vietnamu úspěšně vstoupit i na trh zemí jihovýchodní Asie ASEAN, který zahrnuje přes 600 milionů obyvatel. Za 48 návštěv Vietnamu i při mém osmi měsíčním bydlení v Hanoji jsem poznal, že nás mají Vietnamci moc rádi, vzpomínají s láskou na svůj pobyt u nás a mohou hospodářské spolupráci ČR s Vietnamem aktivně pomoci.
Marcel Winter
Čestný předseda Česko-vietnamské společnosti